Ocena wątku:
  • 1 głosów - 5 średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Nowe przepisy w e-handlu - co zmienia się dla klienta?

Nowe przepisy w e-handlu - co zmienia się dla klienta?

Zapewne każdy z nas dostał przynajmniej jednego maila od sklepu internetowego zaczynającego się słowami: W dniu 25 grudnia 2014 roku zmianie ulegnie Regulamin Sklepu Internetowego… Komu jednak chciało się kliknąć w link odsyłający do tegoż regulaminu? To poważny błąd, gdyż przez niewiedzę rezygnujemy ze swoich nowych praw. By się przed tym ustrzec, warto zapoznać się z przygotowaną przez nas krótką syntezą najważniejszych zmian w ustawie o e-handlu z punktu widzenia konsumentów:

Nowe przepisy obowiązujące e-sklepy:
  • obowiązek podania całkowitej i jednoznacznej ceny za towar
  • zakaz automatycznego zaznaczania pól wyboru w formularzach zamówień
  • ujednolicenie przepisów odnoszących się do zakupów przez Internet w całej Unii Europejskiej
  • brak dodatkowych kosztów za płatność kartami i korzystanie z infolinii
  • wydłużenie terminu odstąpienia od umowy do 14 dni oraz łatwiejszy zwrot towarów

Dotychczas klient miał na zwrot 10 dni kalendarzowych. Należy pamiętać, że czas ten liczony jest od daty otrzymania towaru, a nie jak sądzi wielu z nas, od daty zawarcia umowy.

Konsument nie jest zobligowany do podawania przyczyny odstąpienia od umowy. Niemniej jednak, towary te nie mogą posiadać znamion użytkowania (można jednak zobaczyć czy np. zakupiona sukienka na nas pasuje, czyli sprawdzić jej stan oraz cechy w taki sposób, jakbyśmy zrobili to w przymierzalni sklepowej), nie mogą być również wykonane na specjalne zamówienie (np. ubrania szyte na miarę czy meble na wymiar). Nie możemy również zrezygnować z towaru z naruszonym przez nas zapieczętowanym opakowaniem.

Kwestią zasadniczą przy zwrocie pełnowartościowego towaru jest złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy przed upływem 14 dni od daty dostarczenia nam towaru. W przypadku, gdy sklep nie poinformuje nas, że możemy zwrócić dany towar oraz, że mamy na to określoną ilość czasu – termin ten wydłuży się aż do 12 miesięcy.

Na odesłanie towaru sklepowi mamy 14 dni liczonych od daty złożenia pisma. Konsument sam ponosi koszty zwrotu, czyli opłaca przesyłkę zwrotną, chyba że sklep nie poinformuje nas o tym, wówczas sam pokrywa te koszty. Zwracajmy więc uwagę na to co jest zapisane w regulaminach e-sklepów!

W kwestii zwrotów towarów jako konsumenci musimy również nastawić się na to, że wydłużeniu może ulec termin zwrotu pieniędzy przez sklep za zwrócony przez nas towar. Przed zmianą przepisów sklepy musiały uregulować tę kwestię w terminie nieprzekraczającym 14 dni od daty otrzymania informacji o odstąpieniu. Teraz sprzedawca będzie mógł najpierw ocenić stan odesłanego przez nas towaru.

Jakie towary nie podlegają prawu odstąpienia od umowy?
  • żywność (ze względu na krótki termin ważności oraz możliwość szybkiego zepsucia)
  • produkty z naruszonym opakowaniem, które wcześniej było zapieczętowane (filmy, muzyka, gry na płytach – dyskwalifikujące jest już zerwanie folii)
  • produkty z naruszonym opakowaniem, których nie można zwrócić ze względów higienicznych i zdrowotnych (kosmetyki, leki)
  • produkty nieprefabrykowane, czyli wykonane na specjalne zamówienie (np. odzież szyta na miarę, meble na wymiar)



Zobacz także
Inteligentny nóż i buty z GPSem, czyli jak śmiały się z nas sklepy Inteligentny nóż i buty z GPSem, czyli jak śmiały się z nas sklepy

666 komentarzy

Dodane przez: PromoHunter, 01-06-2015 o 15:23

Artykuł "Nowe przepisy w e-handlu - co zmienia się dla klienta?", Oceniono na 5 z 5,na podstawie 1 ocen
Post: #1
  Cytuj




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości